Intervisie 
"Waar kwetsbaarheid en samenwerking de sleutel zijn tot groei en inzicht."

Sinds oktober 2023 mag ik mezelf officieel intervisiebegeleider met ziel en zakelijkheid noemen. Na het afronden van de opleiding tot intervisiebegeleider ben ik ook inzetbaar voor begeleide intervisie. Ik werk aan de hand van casuïstiek of gesprekken, waarbij ieder zich kwetsbaar, leerbaar en open opstelt. Het doel is om ervaringen te delen, inzichten op te doen en elkaar te ondersteunen in ieders leerproces. Op deze manier creëren we een veilige omgeving waarin iedereen kan groeien en zich verder ontwikkelen als professional. De inbreng van een intervisie is altijd naar aanleiding van een concrete situatie die je hebt meegemaakt, meestal een dilemma of probleem. Durf vragen te kiezen met een grote interventiediepte. Dat wil zeggen: durf iets van jezelf te laten zien.  Denk jij nou, dit is iets voor mijn team of ben je leidinggevende van een team wat openstaat voor intervisie, dan kan ik wellicht iets voor jullie betekenen.

Intervisie 

Een voorbeeld van een intervisievraagstuk in de zorg kan zijn:

Casus: Een verpleegkundige merkt dat een patiënt met chronische pijn regelmatig terugkomt naar de spoedeisende hulp, ondanks eerdere gesprekken en behandelingen. De verpleegkundige vraagt zich af hoe zij beter kan inspelen op de behoeften van de patiënt en effectieve ondersteuning kan bieden, ze is op zoek naar handvatten voor zichzelf.

Intervisievraag: "Hoe kan ik als verpleegkundige de communicatie en samenwerking verbeteren om deze patiënt beter te ondersteunen in het omgaan met zijn pijn, en wat maakt dat ik het zo lastig vind hoe ik dit kan toepassen. Welke interventies hebben anderen succesvol toegepast in vergelijkbare situaties?"

Dit vraagstuk nodigt uit tot reflectie, delen van ervaringen en het zoeken naar praktische oplossingen die ze.*************

Casus: Een medewerker in de geestelijke gezondheidszorg ervaart wrijving in de samenwerking met een collega. Ze hebben verschillende benaderingen van patiëntenzorg, wat leidt tot miscommunicatie en frustratie. Deze situatie beïnvloedt de sfeer op de werkvloer en de kwaliteit van de zorg.

Intervisievraag: "Hoe kan ik de samenwerking met mijn collega verbeteren wanneer er wrijving ontstaat door verschillende werkstijlen? Wat maakt dat ik het als lastig ervaar om haar aan te spreken en ik me aan haar irriteer. Wat kan ik doen?  Welke technieken hebben jullie gebruikt om open communicatie en begrip te bevorderen, en wat past bij mij om in te zetten om zo te werken aan een positieve teamdynamiek?"

Dit vraagstuk nodigt uit tot het delen van ervaringen en het ontwikkelen van praktische strategieën om samenwerking en communicatie te versterken en inzichten te krijgen in je eigen valkuilen, normen en waarden en wat voor jou belangrijk is in samenwerking.